søndag 16. oktober 2011

Nye erfaringer med nytt skoleverktøy

Vi var så heldige at vi fikk bli med Erling Grønlund i RIKT (Ressurs for IKT) da han skulle kurse elever på en skole. Tema var bruk av iPad i undervisningen.
Vi fikk en uforglemmelig dag!


Vi startet på trinn 1, med ca. 23 elever. Elevene hadde jobbet noe med iPad tidligere. Etter en felles orientering om dagens oppgave, var det arbeid på stasjoner. På en stasjon var det jobbing med plastilina, på to av dem var det aktivitet i ulike arbeidsbøker og på gulvet forgikk det "Veiledet lesing" med kontaktlærer.
På den siste stasjonen var det aktivitet på iPad. Ulike objekter ble plassert utover bordet.


Elevene fikk tildelt hver sin iPad. Med den skulle de fotografere objektene.


Bildene skulle elevene hente frem i et tegneprogram, for deretter å lete opp objekter med ukens lyd, E (e). De skulle sette ring rundt objektene ved å bruke fingrene sine og deretter skrive lyden og ev. ordene med fingrene på iPaden. Slik fikk de også taktile opplevelser  i tillegg til auditiv og visuell trening.


Det var motiverte og ivrige elever vi møtte, og de imponerte stort med sine ferdigheter og raske tilegnelse av ny læring på iPad.

Forventningsfulle elever fikk vi også møte på 4.trinn. Der skulle 28 elever ha sitt første møte med iPad i skolen. Faget var samfunnsfag med tema: Tidssoner. Elevene fikk utdelt hver sin iPad og fikk noen minutter til å utforske verktøyet på egen hånd. Det var dyp konsentrasjon og da felles orientering startet, var de klare til å føge instruksjonen.
Elevene brukte tastatur.



Elevene skrev mål og faktasetninger, kopierte og limte.


De hentet bilder til tema, forminsket og forstørret, tegnet og plasserte i forhold til teksten.



Samtidig som de fikk faglig påfyll i tema, fikk elevene orientering om aktuelle tips ved bruk av iPad, både før og under arbeidsøkten. Selv de få elevene som hadde iPad hjemme, mente det hadde vært nye ting å lære. Det var med stor tilfredshet elevene konstanterte at arbeidet skulle fortsette flere dager utover i uken.

Det er befriende at iPad er et såpass enkelt padagogisk verktøy å ta i bruk, uavhengig av teknisk kompetanse i IKT. Dette øker det pedagogiske fokuset. 

Vi to pensjonister, fikk med oss rike erfaringer og positive inntrykk med tanke på nye, spennende muligheter i skolehverdagen.  Vi må nok snart skaffe oss en iPad hver, slik at vi ikke blir helt akterutseilt!
Takk for at vi fikk denne opplevelsen!

3 kommentarer:

  1. Takk til dere
    for en lettfattelig og informativ skoledagsfortelling!
    Herlig at ny teknikk er gøy, utviklende og samtidig gir så rask mestringsfølelse til elevene :)

    SvarSlett
  2. Hei! Det var veldig hyggelig å ha dere med denne dagen! Hyggelig også at dere opplever å sitte igjen med noe verdifullt!
    Moro å lese andres opplevelser av det en har vært med på selv.
    Kunne kanskje også nevne at elevene i første klasse bare hadde 12 min på stasjonen. Dette er kun mulig fordi her er et digitalt verktøy som IKKE setter krav til digital kompetanse for å gi læring. Herlig befriende...:)

    Med vennlig hilsen
    Erling Grønlund
    http://blog.rikt.net

    SvarSlett
  3. Takk for en informativ iPad-reise fra en førsteklasses skolehverdag!
    Dette er utstyr som snart er hverdagskost i barnehagene også, flere er i gang allerede. Jessheim Bhg skal i gang etter jul :-))

    SvarSlett